Definitieve broedresultaten 2018

In totaal zijn er Veeningen/Zuidwolde 9 broedgevallen geweest. Er zijn 15 jonge kerkuilen uitgevlogen. Een van de broedgevallen was een tweede legsel. Daar vonden we tijdens de 4e inspectieronde 2 dode jongen, meestal een teken dat een van de oudervogels is omgekomen.

In heel Drenthe waren er in totaal 207 broedgevallen. Er zijn 353 jonge kerkuilen uitgevlogen waarvan er 268 zijn geringd.

Ringen van jongen is niet nodig omdat we genoeg weten over de lotgevallen van jonge kerkuilen. Veel kerkuilen worden slachtoffer van het verkeer. In de bermen van snelwegen zijn namelijk veel muizen te vinden. Daarom is er dit jaar een landelijke proef geweest langs enkele wegvakken van de A7 in Friesland. Daarbij zijn palen geplaatst op voldoende afstand van de weg en zijn de hectometerpaaltjes voorzien van rollen zodat de uilen daar niet meer op kunnen gaan zitten. Vaak werden de uilen van de hectometerpaaltjes de weg op gezogen door het langsrazende vrachtverkeer. De proef was een succes en heeft inmiddels navolging gevonden in Noord-Holland. Ik zal het op de agenda zetten van voorjaarsvergadering van de kerkuilenwerkgroep Drenthe in de hoop dat we het in Drenthe ook kunnen navolgen.

Dode kerkuil als gevolg van verkeer