3e inspectieronde kerkuilen

Op 21 augustus gingen we voor de 3e keer dit jaar op pad. Ditmaal om te kijken wat er van de kerkuilbroedsels terecht is gekomen en om eventuele 2e legsels te noteren.

Van een drietal kasten is het resultaat niet bekend omdat de camera ter plekke in ongerede is geraakt. Bij de 4e ronde (eind oktober) kunnen we aan de kastinhoud zien of er een broedgeval is geweest en tegelijk het functioneren van de camera herstellen.

In de overige kasten zijn er in totaal 18 jongen uitgekomen, verspreid over 5 broedsels. Daarvan zijn er 13 gezond en wel uitgevlogen. Per legsel is er een jong niet gezond vliegvlug geworden. Één daarvan werd dood in de kast aangetroffen. Van een ander jong is bekend dat ie wel is uitgevlogen maar daarbij een vleugel heeft gebroken. Het inschakelen van de dierenambulance mocht helaas niet baten. De breuk zat in het schoudergewricht waardoor spalken geen optie was. Deze jonge vogel is uit zijn lijden verlost. Een derde jong is vermoedelijk op een plek terecht gekomen waar voeding door de ouders niet meer mogelijk was. De twee andere zijn waarschijnlijk geslachtofferd aan broertjes of zusjes.

Jessica en Henk Bulder

Bijgaande foto is gemaakt door Kim en Richard Nouwen. Een van deze drie jonge uilen heeft bij het uitvliegen zijn vleugel gebroken.