Tweede inspectieronde kerkuilen 2019

De werkgroep kerkuilen van de natuurvereniging Zuidwolde is via internet goed bereikbaar hebben we gemerkt. We werden regelmatig gebeld in de afgelopen maanden. Zo werden we benaderd vanuit Zuidlaren waar men een kast op 10 meter hoogte heeft hangen. Of we hen konden helpen aan een camera, was de vraag. Dat is bij 10 meter geen sinecure. Je hebt dan ook nog een verlengkabel met versterker nodig. Gelukkig hadden we er nog een liggen. De camera is inmiddels geïnstalleerd. Het inschakelen van een hoogwerker is nu minder vaak nodig.

Op 11 mei werden we gebeld vanuit Nolde met heugelijk nieuws. De kastbeheerder zag drie jongen in de kast, voor het eerst in jaren een broedgeval. Op 6 juni opnieuw een telefoontje, nu met slecht nieuws. De jongen lagen dood in de kast. We zijn op 20 juni toch maar even gaan kijken. We konden 2 levende jongen zien. Soms is de werkelijkheid toch wat positiever dan het in eerste instantie lijkt. Wanneer jongen schijnbaar levenloos op een hoopje liggen om elkaar warm te houden kun je al gauw denken dat ze dood zijn.

Op 18 juni werden we gebeld vanuit Koekange. Daar blijkt een kerkuil te broeden achter de rietmatten. Een van de jongen was uit het nest gevallen en zat hulpeloos op de grond. Normaal zetten we jonge kerkuilen in zulke gevallen terug in de kast maar als er geen kast is wordt dat onmogelijk. Het enige dat dan rest is het bellen van de dierenambulance. Het jong wordt dan opgehaald en gaat op transport naar de Fûgelhelling in Ureterp alwaar de jonge uil met de hand wordt grootgebracht. Zo ook in dit geval.

Op 19 juni ontvingen we videobeelden van jonge kerkuilen gemaakt door Richard Nouwen. Omdat de webcam niet meer werkte was hij de ladder op gegaan om te kijken en zag tot zijn verrassing en grote vreugde maar liefst 5 bijna volwassen jongen in de kast zitten en heeft ze gefilmd. Vorig jaar waren er in dezelfde kast maar 2 jongen vliegvlug geworden. Op 20 juni is er een nieuwe webcam opgehangen zodat hij de uilen verder niet meer hoeft te storen.

Samengevat.
Op 20 en 21 juni resulteerde onze 2e inspectieronde in 7 of 8 broedgevallen met als uitkomst 5 vliegvlugge jongen en minimaal 7 bijna vliegvlugge jongen. Bij 4 broedgevallen kon het aantal jongen nog niet exact vastgesteld worden. Over 2 maanden hopen we na de 3e inspectieronde de definitieve broedresultaten te kunnen presenteren.

Henk en Jessica Bulder