Grote oorworm,

Een van onze leden Edwin de Weerd was excursieleider op 3 september 2022.  Hij werkt bij een ecologisch advies bureau  Ecogroen in Zwolle Hij leidde ons naar een landgoed dat grenst aan de Vecht. Daar is op basis van een basisplan een natuurhersteloperatie uitgevoerd en een van de onderdelen was de kap van een stuk dennenbos waarvoor een stuk stuifzand van rivierduinzand is  hersteld. Edwin is daarbij betrokken geweest dus hij kent het gebied goed. Vroeger was daar wel eens de grote oorworm gezien. Het is een zeldzame soort die vooral bekend is van de Veluwe en de zuidelijke duinen. Edwin legde uit dat we moesten zoeken onder half begraven stukken hout. Wij op pad en op zoek naar half begraven hout, Zoveel lag er niet en het was steeds niks, totdat ik ineens heel snel iets weg zag schieten toen Jan Mager een stuk hout optilde. Niet meer te vinden natuurlijk. Nog maar ergens anders proberen, maar nu was ik voorbereid en stond klaar om toe te slaan. Jan tilde weer een stuk hout op en voordat het beestje de kans had om weg te kruipen zat hij al in mijn hand. Een flink beest (2½ cm) met lange vrij rechte tangen aan het achterlijf (NB de mannetjes zijn nog wel groter met langere tangen, waar ze overigens niet anders mee kunnen dan dreigen) Wat is het een leuke ervaring om op deze manier te ontdekken dat zo'n zeldzaam beestje nog steeds in dit gebied leeft.

Joop Verburg