Nieuw soort dagvlinder in de Vlindertuin: Bruin blauwtje,

Het is vandaag 9 september 2022. Kars Veling van de Vlinderstichting had me begin dit jaar al “gewaarschuwd” : “Joop, let op. Het Bruin blauwtje rukt op naar het noorden en die komt vast ook wel naar Drenthe dit jaar.” Die voorspelling kwam uit en enkel maanden geleden werden de eersten rond Meppel gezien. Twee weken geleden fotografeerde ik er één bij het Zwarte gat en vandaag was ook Vlindertuin aan de beurt. De 34e soort dagvlinder ooit in onze Vlindertuin gezien, die aangelegd werd in 1998,  is het Bruin blauwtje, die zat te zonnen op de Guldenroede. We hoeven ons er niet direct heel rijk mee te rekenen, want er is ook veel verlies. Soorten die hier eerder te vinden waren zoals de Argusvlinder,  Bruine vuurvlinder en Geelsprietdikkopje, zijn al vele, vele  jaren niet meer in de Vlindertuin gesignaleerd. Toch is het vinden van een nieuwe soort altijd weer een plezierig moment. Dat geldt natuurlijk in het bijzonder voor de  dagvlinders.  Toch is ook het vinden van een nieuwe soort van andere soortgroepen leuk. Zo zagen we inmiddels meer dan 50 soorten wantsen en cicaden met hun grote vormenrijkdom en vaak prachtige kleuren in de Vlindertuin en ook het aantal vliegen (en enkele muggen) is al tot boven de 50 gestegen en ook het aantal soorten kevers ligt al dik boven de 50. Koploper is daarbij natuurlijk het aantal soorten nachtvlinders (macro en micro) Dat aantal ligt inmiddels boven de 600. Het bewijst in ieder geval dat een tuin als de Vlindertuin een enorme diversiteit heeft waar telkens nog iets nieuws te zien en te beleven is.

Joop Verburg

Bruin blauwtje eind aug. bij Zwarte gat

Bruin blauwtje in de Vlindertuin

Bruin blauwtje zonnend in de Vlindertuin