Verrassing in een poppenwieg

Soms wordt je verrast door de ontdekking van iets nieuws. Zaterdag 3 september gingen we met z’n tienen op voor een excursie in een landgoed aan de Vecht onder leiding van Edwin de Weerd. Joke Laroi kwam ineens aan met een stuk schors van een dode dennenboom. Aan de binnenkant van die schors was een ovaaltje te zien van een centimeter of drie doorsnede met daaromheen een kransje van “dorre grasjes”. Het vermoeden was dat  het de schuilplek van de pop van een kever was. Toen we nog een stuk schors van die dode boom afhaalden zagen we onder die schors en ook tegen de boom nog meer van die structuren. Het leken wel biezen mandjes.  Toen we ineens ook larven vonden in zo’n mandje en zelfs een pop, werden die mandjes verheven tot poppenwiegjes. Het enthousiasme over onze ontdekking was groot en iedereen wilde het goed bekijken en fotograferen. Omdat je tegenwoordig de mogelijkheid hebt om direct via internet een foto te uploaden, kregen we bericht dat het ging om een boktor. Deze boktor heet Grijze ribbelboktor en wordt soms ook Gewone dennenboktor genoemd. De boktor legt eitjes onder de schors van dode bomen. Daaruit ontwikkelen zich larven die in de laag tussen schors en het harde hout eten  en zo groeien tot ze zich verpoppen. Dat kan wel twee of drie jaar duren. Voordat ze gaan verpoppen maken ze niet van dode sprietjes maar van houtsplinters die ze zelf losmaken, de poppenwieg. Eenmaal volgroeid verbergen de larven zich daarin en daar verpoppen ze ook. Vaak vindt de volledige ontwikkeling tot boktor al in de herfst plaats maar de Grijze ribbelboktor wacht tot het voorjaar voordat hij naar buiten komt. Pas dan begint de cyclus weer opnieuw. Ons enthousiasme steeg naar een hoogtepunt toen we ook nog een volledig ontwikkelde Grijze ribbelboktor in een van de poppenwiegjes zagen. We kregen eigenlijk in een keer de hele ontwikkeling van deze kever te zien en dat was voor  iedereen een geweldige ervaring.

Joop  Verburg

Poppenwieg onder dennenschors Grijze ribbelboktor boktor

Larve grijze ribbelboktor

Pop grijze ribbelboktor

Imago grijze ribbelboktor

Enthousiasme om de ontdekking van de poppenwiegen.