Zwervende pantserjuffer,

De meeste juffers houden hun vleugels in rust tegen elkaar. Uitzondering daarop is de pantserjuffer. Er is een aantal soorten en een van de zeldzamere soorten is de Zwervende pantserjuffer. Metske van der Maar stuurde een foto van deze juffer. Hij schreef: Vanmorgen even bij het terrein van Buning geweest. De grote plas stond helemaal droog. Tijdens het rondlopen zag ik diverse Zwervende pantserjuffers. Heel bijzonder dat deze juffers dit soort terreinen ontdekken. Ze komen namelijk voornamelijk voor op snel uitdrogende gebieden. De juffer is niet heel erg zeldzaam hoewel hij wel als zodanig wordt gemeld op waarneming.nl. De juffer is vrij eenvoudig van de andere pantserjuffers te onderscheiden door de tweekleurige vlekjes (pterostigma) in de vleugels. Dit hebben andere pantserjuffers niet.De gemaakte foto is van een mannetje.

Het toeval wil dat ik (Joop) vorige week ook een foto maakte op de zelfde plek maar van de zijkant genomen. Zo  kun je prachtig alle kenmerken van deze prachtige insecten zien.

JV

Zwervende pantserjuffer (Jjoop Verburg)

Zwervende pantserjuffer (M.van der Maar)