Bleke schubwortel

Vandaag 20 maart -het begin van de lente- kreeg ik een prachtig mailtje van Deijke en Ruurd van Donkelaar, dat zij tot hun grote verrassing op hun terrein in Koekangerveld een groepje bloeiende Bleke schubwortel hadden gevonden.  Zij hadden 8 jaar geleden daar een paar zaden neergestrooid en de eerste tijd wel jaarlijks gekeken of er iets op kwam maar in de loop van de tijd hadden zij die gedachte al laten varen. Nu ineens zagen zij deze zeer bijzondere en in Nederland zeer zeldzame plant in  bloei staan. Bleke schubwortel is een zuivere parasiet die met zijn wortels binnendringt in het wortelgestel van sommige loofbomen en struiken. Daar haalt hij in het voorjaar wat voedsel uit. De gastheer zelf heeft er weinig last van omdat het alleen in de lente wat voedsel afstaat. Vooral de bloemen zijn heel fraai want later komen er vruchten aan de wittig zijn en de hele plant wordt dan wat vuilwit.

Op weg er naar toe ben ik langs de Molenoevers gereden waar een bosje is waar de andere schubwortel in staat. De Prachtschubwortel.  Die parasiteert op wilgen en hazelaar. Ook die stond al op een paar plekjes in bloei en vormt een al even bijzonder beeld.

JV

Bleke schubwortel