Vreemde lijster,

In de week van 14 januari kreeg ik van 3 kanten foto's toegestuurd van een bijzonder lijsterachtige.  Geert Vrieling aan de Hoofdstraat, Ans Kisjes en Anita de Boer bij Tonckenhuys zagen een lijster met een roodoranje borst. Anita dacht aan een Roodborstlijster maar zij had er niet een foto van kunnen maken.  en dat bleek uiteindelijk niet de soort te zijn, waar het om ging. De foto's van Ans en Geert zijn door alle deskundigen binnen onze Natuurvereniging bestudeerd. Gerrie de Lange, Roy Strijker, Harmen van der Wal en Metske van der Maar hebben er allemaal naar gezocht en twijfel was er aan alle kanten. Er zijn heel veel lijstersoorten in de wereld en hij had wel wat van meerdere soorten. Uiteindelijk leek men het eens te zijn met de naam Turdus hortulorum. De Nederlandse naam kent een aantal varianten: Grijsruglijster, Grijskaplijster en Tuinlijster. Toen ik daarop reageerde met de opmerking dat ik de rug toch wel erg donker vond voor die soort, kwam Metske toch weer met een nieuw idee: de Zwartborstlijster of een kruising tussen die twee. Misschien heeft zo iedereen wel een beetje gelijk. Punt is dat het waarschijnlijk gaat om een kooivogel die uit gevangenschap is ontsnapt. Dat lijkt des te meer te kloppen door de opmerking van Anita, dat de vogel helemaal niet schuw was en dat ze er wel erg  dichtbij kon komen. Al met al was het een bijzondere ontmoeting met een vreemde vogel en een leuke speurtocht voor de vogelaars.

Joop Verburg