NVZ © 2011

Bezoek aan Takkenhoogte met een bijzondere verrassing,

Op maandag 18 januari zijn Martin Beekwilder uit Kerkenveld en ik een dagje naar de Takkenhoogte en Wildenberg geweest. Aangenaam weer met een schraal zonnetje en weinig wind. Heerlijk om dan in het veld te zijn en alle tijd te hebben om rond te kijken. We wilden vooral zien of de Klapekster te vinden was, maar die was er niet. Wel vonden we enkele braakballen met keverschildjes en muizenbotjes er in. We zagen allerlei soorten vogels hoewel de aantallen laag waren. Wat ganzen en zwanen, een Buizerd, op de Meeuwenplas vrij veel eenden waarbij vooral Smienten, Kuifeenden en Wilde eenden. Ook vloog ineens een Watersnip op. Twee Ooievaars trokken zich weinig aan van de wintertijd en cirkelden rond. Verder vlogen er alleen nog een paar kleine pieper-achtige vogels en een Gaai. Op de grond waren vooral de bijzondere varens nog opvallend zoals Koningsvaren en Dubbelloof en natuurlijk was er zoals altijd een overvloed aan Grote wolfsklauw, een zeldzame oerplant, die overal achteruit gaat maar op de Takkenhoogte nog goed gedijt. Onderweg zagen we Reeën -waaronder 1 zwarte- en soms hun uitwerpselen. We hebben ook gelet op de drollen van de Hooglanders en overal zagen we aardhoopjes er bij als bewijs van de aanwezigheid van de Driehoornmestkever. Hier en daar zagen we op de drollen kleine oranje schijfjes: paddenstoeltjes met de toepasselijke naam Mestborstelbekertjes. We hebben er foto's van gemaakt en thuisgekomen bleek na het uitvergroten dat er tussen die borstelbekertjes nog een tweede mestzwammetje te zien was. Het Bleek spikkelschijfje; een glazig-wit schijfje van een paar mm en met bovenop wat paars-zwarte spikkels. Hij heet matig algemeen, maar is in Drenthe zeer zelden gezien en op Waarneming.nl is het zelfs de enige waarneming in 20 jaar!  Dat zal overigens wel mede komen doordat zo'n glazig dingetje heel gemakkelijk over het hoofd gezien wordt. De ontdekking van dit priegeltje is toch erg leuk. Martin en ik hebben een prachtige dag gehad.

Joop Verburg

Martin Beekwilder op de Takkenhoogte

(foto Martin Beekwilder) Ooievaar

Kuifeend