Eikenstuitergalwesp,

Van Arjen van den Hoek kreeg ik mooie plaatjes van een Gal op eik.  Het is de gal die veroorzaakt is door de Eikenstuitergalwesp. Die legde eerder een eitje op het eikenblad en deed daar een stofje bij dat de eik dwingt tot de vorming van zo'n gal. Die gal blijft ook gevoed worden door de eik. Op die manier kan de larf die uit het eitje komt in de gal -goed beschermd- door blijven eten tot hij volgroeid is. Daar verpopt hij ook en je kunt op de tweede foto zien dat er ook al weer een nieuw galwespje uit is gekomen die zich een weg naar buiten heeft gevreten. Dat zijn in deze tijd alleen vrouwtjes, die zonder bevruchting! eitjes leggen op knoppen dicht bij de stam. Daar komen in het voorjaar mannetjes en vrouwtjes uit, die gaan paren en de vrouwtjes leggen dan eitjes op het jonge blad van de eiken. Dan begint de cyclus weer opnieuw en ontstaan dus weer echte fraai gekleurde stuitergallen. Per jaar zijn er dus twee generaties ; Één mèt bevruchting en één zonder. Het is een wonder.

Joop