Zaaien langs Vlinderommetje,

Vorig jaar hebben wij als natuurvereniging van de Provincie Drenthe subsidie ontvangen voor een project voor de verbetering van de biodiversiteit langs de nieuwe lus van het Vlinderommetje. Een deel was al gerealiseerd. We zouden nog steeds in het gebied van Hans Haar (ten oosten van de nieuwe wijk Bospark Ekelenberg) wilde bloemen zaaien en speciaal voor de Sleedoornpage Guldenroede aanplanten. De firma Buning was bereid om de weitjes van Hans Haar "af te bonken" Dat houdt in dat er een bovenlaag van rijke grond wordt afgeschraapt met alle wortels van opslag van Populier en Robinia) en de grond daarna aan te vullen met arm zand en licht te mengen. We zijn natuurlijk dankbaar voor de subsidie maar evenzeer voor de toestemming van Hans Haar en het werk dat Buning er aan gedaan heeft.
Na drie door regen, sneeuw en storm afgeblazen zaai-pogingen is het nu gelukt. Op een mooie zonnige elfde April zijn de landjes op “den Ekel” ingezaaid met biologisch bloemenmengsel van de Cruydthoeck en hebben we enorm veel Guldenroede geplant. De Guldenroede kwam uit de vlindertuin waar het teveel ruimte in was gaan nemen, en is hier nu uitgezet.  We verwachten hiermee in dit gebied een nieuw aanzien aan het vlinderommetje en een prachtige nieuwe leefplek voor de Sleedoornpage, die door de bouw van de woonwijk veel leefgebied waas kwijtgeraakt.
Mannen van het vlinderommetje en de landschapsbrigade bedankt voor de inzet.

Jaap Vliegenthart