Wanneer je deze nieuwsbrief niet kunt lezen, klik dan hier.

Natuurvereniging na corona.

Nu langzamerhand alle beperkingen ivm corona worden opgeheven lijkt het ons goed om te vertellen wat we van plan zijn. We gaan met het bestuur een winterprogramma opstellen dat grotendeels gebaseerd is op de plannen van 2019/2020. We staan onder meer met een aantal leden bij de boerderijfietstocht en proberen nog een najaarsexcursie te organiseren. In het najaar zijn er enkele lezingen en in de kerstvakantie zijn er kinderactiviteiten in de Boerhoorn. We proberen je zo goed mogelijk op de hoogte te houden en op onze website staat altijd de meest actuele informatie.

Vreemd bezoek in de nieuwe demonstratiekast voor bijen.

Het nieuwe model bijenkast dat dit jaar in de tuin bij Joop hangt levert verassende bezoekers op. Naast Tronkenbijen en andere soorten zitten er ook metselwespen. In een gang zijn er allemaal rupsen verzameld door een Muurwesp en in een andere waren er allemaal kleine spinnetjes verzameld door de Pottenbakkerswesp. Die verzamelt een aantal kleine spinnen en legt er een eitje bij en metselt van zand en klei een muurtje. Heel bijzonder om dat allemaal te kunnen bekijken! Voor andere leuke waarnemingen of nieuwtjes zie onze website .

De nachtegaal heeft succesvol gebroed naast de vlindertuin.

Nadat ze dit voorjaar veelvuldig van zich hebben laten horen heeft de Nachtegaal ook succesvol gebroed, de jongen laten zich vaak zien in de Vlindertuin en we zijn heel blij ze als vaste bewoner te mogen kenmerken.

Schoolkinderen in de Vlindertuin.

Een groep van 28 leerlingen van de Heidevlinder(basisschool van meester Bert Hilverink) was in juni op bezoek bij de Vlindertuin. Joop Verburg vertelde aan twee groepen waarom de Vlindertuin er is en hoe het leven van vlinders er uit ziet. Daarnaast werd er ook gekeken naar het insectenhotel waar diverse soorten bijen maar ook wespen hun broedcellen maken. Een van de kinderen vond een rups van de Wilgenhoutrupsvlinder en de grootte ervan maakte veel indruk op ze. We denken dat ze een onvergetelijke dag gehad hebben , voor meer foto's en een uitgebreid verslag zie onze website

Bijzondere nachtvlinder: Wapendrager.

Je hebt nachtvlinders in allerlei soorten en maten en kleuren, je staat versteld van wat er allemaal 's nachts rondvliegt als we op 1 oor liggen. De Wapendrager is ook zo'n bijzonder soort, hij lijkt een beetje op een berkentakje maar als je hem probeert te pakken vliegt hij toch echt weg! Voor meer leuke waarnemingen zie onze website.

Copyright © 2021 Vereniging voor Natuurbescherming Zuidwolde e.o., 2013 All rights reserved.

Met deze nieuwsbrief houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Daarmaast hebben we de website (www.natuurverenigingzuidwolde.nl), onze Facebookpagina en het verenigingsblad Natuurgenoten.

Email Marketing Powered by Mailchimp