Wanneer je deze nieuwsbrief niet kunt lezen, klik dan hier.

Februari 2022 nr. 91
Aan de leden van Natuurvereniging Zuidwolde

In deze nieuwsbrief de volgende onderwerpen:

Lezing over Aosta door Joop Verburg

Dinsdag 15 februari geeft Joop Verburg een presentatie over de reis die hij samen met Carl Maurits afgelopen zomer heeft gemaakt naar het Aosta dal in Italie. Aosta is een kleurrijke omgeving met tal van prachtige bloemen, vlinders en andere insecten. En ook het landschap spreekt uitermate tot de verbeelding. De avond begint om 20.00 uur in de Boerhoorn en er moet wel gecontroleerd worden op de coronapas. Op onze Website meer informatie.

Bijencursus gaat weer van start

Natuurvereniging Zuidwolde zal in het voorjaar van 2022 opnieuw een basiscursus wilde bijen organiseren. Er zijn wel 360 soorten in Nederland en het is allang geen verassing meer helaas dat ze ernstig bedreigd worden in aantal en soorten. Joop Verburg zal de theorielessen verzorgen en bij de cursus hoort ook een tweetal praktijklessen in het veld. Kosten voor de cursus zijn 30 euro voor leden en 50 voor niet leden. Dankzij subsidie van de provincie is ook een workshop insectenhotels maken inbegrepen. Voor meer informatie zie onze website en aanmelden kan via onze mail. .

Nestkastroutes voor de jeugd ook weer van start.

Dit voorjaar willen we weer starten met de jeugdgroepen en weer nestkasten gaan controleren. Albert Heere is de organisatie aan het voorbereiden en heeft inmiddels 5 mensen bereid gevonden om weer een groep te begeleiden. Begin februari gaat er een inschrijfbrief naar alle leerlingen en zullen we zien hoeveel basisschoolleerlingen mee willen doen. We hebben inmiddels 50 nieuwe nestkastjes klaar dus klaar voor het hoogseizoen. We zullen jullie op de hoogte houden via onze website.

Vreemde lijster gesignaleerd

In de week van 14 januari kregen we van 3 kanten foto's toegestuurd van een bijzondere lijsterachtige. Verschillende mensen hebben er zich over gebuigd en uiteindelijk kwamen we op een roodborstlijster uit. Het is een soort die voornamelijk in Azië voorkomt. De vogel was totaal niet schuw en is waarschijnlijk uit gevangenschap ontsnapt. Hij heeft groot gelijk natuurlijk en leuk zo'n aparte soort eens in het wild tegen te komen. Voor meer leuke waarnemingen zie onze website .

Otter in de Wolden

Vlakbij de zandwinplassen van Veeningen zag Jan Erik Plantinga laatst een otter. Helaas was het een verkeersslachtoffer, niet eerder hoorden we van otter in onze buurt maar op waarnemingen.nl zijn er wel vaker sporen van otters gemeld en zelfs een filmpje van een camera-val bij de Takkenhoogte. Jammer natuurlijk dat de otter die Jan Erik zag dood was maar wel verheugend dat ze in onze buurt zijn! Kijk op waarnemingen.nl voor het filmpje van de cameraval.

Copyright © 2022 Vereniging voor Natuurbescherming Zuidwolde e.o., 2013 All rights reserved.

Met deze nieuwsbrief houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Daarmaast hebben we de website (www.natuurverenigingzuidwolde.nl), onze Facebookpagina en het verenigingsblad Natuurgenoten.

Email Marketing Powered by Mailchimp