Nachtvlinderen in het Milleniumbos,

Theo bakker heeft de leden van de nachtvlinderwerkgroep uitgenodigd om op 6 mei 2022 te komen nachtvlinderen  in het Milleniumbos in Hoogeveen. In dat gebied waren nog niet veel soorten bekend. Om 21.00 werden 3 lampen aangezet en Theo Bakker, Jan Vriend en Joop Verburg wachtten af wat er zou gebeuren. Intussen was Feike van Dijken op zoek naar de groep, maar hij werd helaas helaas weggestuurd door de Politie. Gelukkig zijn ze niet verder naar de anderen op zoek gegaan dus die konden hun lampen aanhouden. Binnen de kortste keren was het feest want de eerste nachtvinder die op het laken bij Joop kwam was een zeer zeldzame soort; De Teunisbloempijlstaart. In Drenthe had alleen Jan Vriend die eerder gemeld in 2017 en ook is in 2021 een rups van deze vlindersoort gemeld bij Pesse.  We zijn tot 00.30 uur bezig geweest en in totaal waren 45 soorten macronachtvlinders gezien. Die zijn belangrijk voor de atlas van de nachtvlinders van Drenthe waarvoor we inventariseren in alle gebieden in Drenthe. Daarnaast zagen we ook een 18 soorten micronachtvinders. Ook daarbij waren enkele zeldzame soorten met mooie namen zoals Voorjaarsnaaldkwastje, Grijze dennenknopmot, het Blauwe smalsnuitje en de Gezaagde eikenvouwmot. Sommige soorten zijn superklein en maar een paar millimeter groot. Al met al was het een zeer geslaagde nachtvlinderavond.

JV

Teunisbloempijlstaart