Vreemd bezoek in nieuwe demonstratiekast voor bijen

Het nieuwe model bijenkast dat dit jaar in de tuin bij Joop hangt levert verrassende bezoekers op. Naast Tronkenbijen en enkele andere nog niet geïdentificeerde bijensoorten zitten er ook metselwespen in. In 1 gang zijn allemaal rupsen verzameld door een Muurwesp. Die verlamt de rupsen, legt er een eitje bij en metselt een muurtje. De larf eet de rupsen op en daarna verpopt hij: volgend jaar een nieuwe Muurwesp. In een ander kanaal zaten allemaal korreltjes die leken op graszaad of zo, maar dichtbij kijkend werd duidelijk dat er allemaal kleine spinnetjes zijn verzameld door een andere wespensoort: de Pottenbakkerswesp. Die verzamelt een aantal kleine spinnen en legt er een eitje bij en metselt van zand en klei een muurtje. De larve eet eerst de zachte achterlijven op en daarna de hardere delen. Bijzonder om dat  allemaal te kunnen bekijken.

Joop Verburg

Gisteren schreef ik over de Pottenbakkerswesp die kleine spinnetjes verzamelt om daar vervolgens een eitje bij te leggen en dan een muurtje te metselen. Vandaag heb ik opnieuw foto's gemaakt Op de foto staat de Pottenbakkerswesp zelf en daarnaast zijn er detail opnames van de spinnetje in het pijpje in het hotel. Op de laatste foto is een eitje te zien op een van de spinnetjes.

Joop Verburg

Rupsen als voer voor de larven van een metselwesp

Allemaal kleine spinnetjes verzameld door de pottenbakkerswesp

Uitvergroot beeld van de spinnetjes