Plantenwerkgroep NVZ op excurie naar het Terhorster zand op donderdag 22 juli 2022

Afgelopen donderdag zijn we op voorstel van Jan-Erik naar de vennen en heide van het Terhorster Zand geweest. Een prachtige avond, al was het maar omdat het weer eens nat was na veel dagen van droogte. Om zeven uur kwam het met bakken uit de lucht en dus hebben eerst nog maar even geschuild onder het viaduct langs de A28.

Jan-Erik had drie plekken om te bezoeken. De eerste was de hoogveenvorming langs de eerste grote plas. Daar was het meteen ook raak met bloeiende Beenbreek en Rond wintergroen (Pyrola rotundifolia). Maar ook Witte/Bruine snavelbies, Kleine veenbes, Ronde zonnedauw, Lavendelhei, Dubbelloof en Blauwe zegge.

Op weg naar de zwemvijver soorten genoteerd als Tandjesgras, Hondsviooltje, Borstelgras, Kruipbrem en Dwergviltkruid.
Bij de zwemvijver (ondanks de drukte van de afgelopen dagen) mooie soorten gevonden als Oeverkruid, Veelstengelige waterbies, Kleine zonnedauw, Wateraardbei en Grondster.

De weg terug liep over hei met Jeneverbes en daarna langs een tweede ven. Daar Klein blaasjeskruid en opnieuw Beenbreek (alleen vruchtdragend) gevonden.
Door de bewolking was het relatief vroeger donker, maar de avond was zonder meer geweldig. Hierbij een uitgebreid verslag.

Martin Stolp, coördinator Plantenwerkgroep NVZ

Bloeiende en uitgebloeide Beenbreek