Vogelexcursie 23-04-2022 Zwartegat,

05:30. De wekker gaat. Snel opstaan voor de rest van m’n gezin wakker wordt. Ontbijt, koffie, kleding, tas en m’n tandenborstel staan al klaar.
Als het ontbijt op is en de tanden gepoetst in de auto vanuit Hoogeveen naar het Tonckenshuis in Zuidwolde. Daar staan al 3 vogelaars te wachten om deel te nemen aan de excursie.
Na dat we nog even een paar extra minuten hebben gewacht vertrekken met z’n allen naar het natuurgebied Zwartegat. Ik wist niet van het bestaan van dit natuurgebied en had veel zin om dit te gaan ontdekken.
Eenmaal aangekomen stonden er nog ongeveer 10 mensen te wachten. Een flinke opkomst aldus een van de organisatoren.
We wachten nog heel even voor dat onze gids arriveerde, een vrijwillige natuurgids van IVN Hoogeveen, Jan Mansens.
Intussen genieten we van alle vogels die volop zingen tijdens de zonsopkomst. We kunnen beginnen!! De gids stelt zich voor en vertelt het een en ander over zijn werk en het gebied waar we ons bevinden.
We lopen met de gids het gebied in, de eerste waarnemingen zijn een feit. We horen de Boomleeuwerik en zien onder andere de Geelgors, Zwartkop, Grote bonte specht en veel Boompiepers en in de verte horen we de Buizerd roepen. De Zanglijster voort het hoogste woord boven in de zomereik.
We lopen verder richting de plas en zien in tussen de hazen door het veld lopen en de Wulp al roepend overvliegen. Bij de plas zien we Grauwe ganzen, Kuifeenden, Wintertaling en horen we de Dodaars roepen. Als we verder lopen blijft onze gids enthousiast vertellen over het gebied en de dieren die er in voorkomen en zien we nog een Roodborsttapuit.
Op het moment dat we de plas rondgelopen hebben staan wij als groep oog in oog met een Schotse hooglander. We laten het dier en gaan er met een boog omheen en vervolgen onze weg. Maar als we even een stukje verder zijn komt een groep Schotse hooglanders ons nieuwsgierig achterna. Het is voor sommigen een beetje beangstigend meer het loopt allemaal goed af en kunnen we in alle rust onze excursie afmaken.
Op het eind zien we nog een Raaf vliegen en worden er nog foto’s geschoten van een mannetjes Kneu. De excursie loopt op z’n eind en een ieder gaat weer z’n eigen weg.
We praten nog even na op het parkeerterrein en kijken met elkaar terug op een geslaagde excursie. Nu snel naar huis en een lekker warme kop koffie want ik was toch best koud geworden door de frisse wind die best was gaan waaien.
Mijn conclusie van deze ochtend was dat ik met een leuke groep en een enthousiaste gids in een prachtig stukje natuur de ochtend heb doorgebracht. Ik heb veel gezien en gehoord en weer nieuwe dingen geleerd. Ik kom hier zeker nog eens terug.

Foppe Peterson

Foto’s Roy Strijker: