Nestkastcontrole Natuurvereniging Zuidwolde

De afgelopen weken was het weer tijd voor de nestkastcontrole. Met een groepje kinderen vanaf 8 jaar gingen we een vaste route lopen in het bos bij de Kerkweg. Peter van Dijk ging steeds met ons mee om ons van alles uit te leggen over de vogels en de natuur die we onderweg tegenkwamen.

Op de route kwamen we ongeveer 10 nestkasten tegen en elke week keken we in de kasten en zagen we de voortgang. Van de bouw van het nest tot het uitvliegen van de jonge vogeltjes. We hebben nesten gezien van koolmezen, pimpelmezen, spreeuwen en boomkruipers. Elke vogel had een ander nest en een andere kleur eieren. Als afsluiting zijn we naar het vogelpark in Ruinen geweest. Dit was ook superleuk en ik wil volgend jaar graag weer nestkastcontrole lopen.

Fenna Gabriëls

Ook de groep die met Hannie Prins is meegeweest heeft veel plezier beleefd aan de nestkastcontrole in het Faliebergbos. Allerlei soorten vogels bevolkten de kasten en heel wat jongen zijn uitgevlogen.

JV

Yorinde Starreveld (links) en Linsey Drenthen (rechts) bij een nestkast. (foto Hannie Prins)