50 nestkasten klaar,

Dit voorjaar willen we weer starten met de jeugdgroepen en weer nestkastroutes gaan controleren. Albert Heere is de organisatie aan het voorbereiden en heeft inmiddels 5 mensen bereid gevonden om weer een groep  te gaan begeleiden. Dat is prachtig. Ook heeft hij contact met alle scholen in en rond Zuidwolde. Begin februari gaat er een inschrijfbrief naar alle leerlingen en zullen we zien hoeveel basisschoolkinderen mee willen gaan doen. Het was duidelijk dat we na 2 jaar corona ook de routes moeten gaan vernieuwen en aanvullen. Daarom hebben we in ieder geval vast 50 nestkasten in elkaar gezet. Grote animator daarvan is Jan Mager. Hij is aan de gang gegaan met een ontwerp van zijn broer Freddy Mager. Dat ontwerp levert een stevige kast op waarvan het deksel niet open kan (dus ook niet voor kleine roofdieren), maar waarbij door de voorkant omhoog te klappen, je eenvoudig in de kast kunt kijken en ook de kast eenvoudig kunt schoonmaken: twee grote voordelen. De kasten zullen op de routes zonder spijkers of schroeven laag worden opgehangen zodat controle eenvoudig kan.  Nadat eerder een viertal vrijwilligers in Hoogeveen al veel voorbereidend werk aan de kast hadden gedaan, is vandaag in de schuur van de familie Huiskes de  laatste hand aan de kasten gelegd (vlieggaten boren, voorkant inbouwen, ophangsysteem aanbrengen). Jan Mager, Jan Herstel, Roelof Nijboer en Joop Verburg zijn aan het werk geweest en Wilma Huiskes zorgde voor de koffie met cake. Leuk en gezellig werk zo met elkaar en een resultaat waar we trots op mogen zijn. Dank aan allemaal , maar vooral aan Jan Mager.

JV

Jan, Jan en Roelof aan het werk

Roelof en Jan Mager bouwen de voorkant in de kasten

Jan Mager , de grote animator