Meedoen aan de Boerderij-fietstocht

Op woensdag 27 juli is onze vereniging actief bezig  geweest bij de Boerderij-fietstocht in Zuidwolde. Ons was gevraagd om op een actie-punt van de kidsroute bij de Wheem (Oud Avereest) waterdiertjes te laten zien.  Dat wilden we wel, maar de dag werd gekenmerkt door merkwaardige tegenslag. Allereerst zegde een dag tevoren een van de begeleiders af vanwege corona. Vervolgens konden we de spullen voor het waterdieronderzoek van de Natuurvereniging nergens vinden. Gelukkig bood IVN Hoogeveen uitkomst en we hebben alle spullen van hen geleend.  We moesten om 11.00 uur bij de Wheem zijn maar toen we tegen elven aankwamen,  waren er al heel wat kinderen. Het ergste moest nog komen, want de vijver achter de Wheem bleek een poel die compleet droog lag. Dan wordt het pas echt improviseren. Snel naar de Reest en een grote emmer mee, waarin we waterdiertjes uit de Reest hebben verzameld. Daarna de zware terugreis. Maar uiteindelijk was toen gelukkig al het leed geleden en met vier enthousiaste begeleiders hebben we heel veel kinderen  aan de slag gekregen. Diertjes uit de grote bak zoeken; uitzoeken welke diertjes het waren  en ze met een loep bekijken. In de bank zaten kleine visjes, allerlei waterkevertjes zoals bootsmannetjes , larven van libellen en juffers , slakken, salamanders enzovoort.   Sommige kinderen bleven maar aan de gang en moesten door hun ouders bijna weggesleept worden. Mij viel op dat ook veel ouders heel geïnteresseerd waren. Kortom het werd toch nog een succesvolle onderneming waar we achteraf allemaal veel plezier om hebben gehad. Volgende keer toch eerst maar beter voorbereiden en even vooraf ter plekke kijken.

JV