Bijencursus in volle gang,

De cursus wilde bijen die voor de tweede maal is georganiseerd door onze vereniging is in volle gang. In totaal zijn 45 deelnemers ingeschreven en zij hebben 3 theorie-avonden in de Boerhoorn gehad. Daarna is de eerste excursie geweest. In vier groepen zijn de deelnemers begin april naar het gebied van het Struunpad in Koekangerveld geweest waar Ruurd van Donkelaar en Deyke Jannink ons gastvrij ontvangen hebben. Het weer was koel dus veel bijen vlogen niet maar het gebied is een uitgelezen plek om de voorjaarsbloei te zien. Talloze wilde planten en stinsenplanten staan er in die tijd in bloei en zonder bloemen geen bijen. Toch hebben we ook nog een klein aantal bijensoorten kunnen herkennen. Op zaterdag 7 mei is de workshop insectenhotels maken begonnen. In de schuur bij de familie Huiskes mochten we aan het werk. Jan Mager heeft het model gemaakt en alle planken voor de ombouw voorgezaagd. In vier groepen (2 op 7 mei en 2 op 13 mei ) gaan de deelnemers aan de slag. De eerste dag verliep heel succesvol. Iedereen was enthousiast aan het werk onder leiding van Jan Mager en Joop Verburg. Wat vooral mooi is om te merken, is dat de deelnemers heel blij zijn met de informatie over wilde bijen en dat veel deelnemers er ook thuis veel mee doen. Dat was ook vooral de bedoeling van de cursus, dus die mogen we nu al geslaagd noemen.

Op de foto's een paar groepjes die aan het werk zijn.

JV