Paddenstoelenexcursie

Afgelopen week zagen we in de plaatselijke krant een aankoniging van de paddenstoelenexcursie in het Faliebergbos in Zuidwolde. Al eerder hadden we goede verhalen hier over gehoord maar vanwege Covid, nog niet zelf deelgenomen aan deze excursie. Eenmaal aangekomen op de parkeerplaats bij Tonckenshuys in Zuidwolde stonden de eerste mede-paddenstoelenjagers al klaar. De groep werd in tweeën gesplitst en zelf zaten we in de groep met de kinderen. Er waren 5 kinderen aanwezig om ervaring op te doen in het ontdekken van paddestoelen. Al snel werden de eerste paddenstoelensoort ontdekt. Het ging om hele kleine elfenbankjes. Hoewel Joop Verburg niet dé paddestoelen expert was (Bernhard de Vrie was met de andere groep op ontdekkingstocht) wist hij wel enthousiast te vertellen over de verschillende soorten die we aantroffen.
Zo was er een paddenstoelensoort waarbij de steel zo stevig was dat niet uit elkaar te trekken was. Dat was de Helmmycena. Terwijl we door het bos liepen klonken de enthousiaste kreten van de kinderen volop, "HIER IS ER NOG ÉÉN!"  Ondertussen was de jacht op de kleinste paddenstoel geopend. Uiteindelijk werd door een deelneemster uit Koekange een hele kleine gevonden, de Eikendopwammetje die voor de verandering op een beukendopje zat. De loep moest erbij gehaald worden om deze goed te kunnen bekijken. Dat er niet alleen paddenstoelen werden gevonden bleek wel toen Daniël een rups aantrof op een spar. Het bleek te gaan om de rups van een Schijnnonvlinder, deze soort bleek ook nog eens zeldzaam te zijn. Goed gevonden Daniël!
Verderop in het bos werden er ook nog diverse Gekraagde Aardsterren gevonden en de oh's en ah's werden dan ook veel gehoord. Inmiddels was de tijd omgevlogen en was het tijd voor een kop koffie/thee/ranja met een koek. Tijdens deze pauze werden de gevonden paddenstoelen besproken tussen de verschillende deelnemers. Nadat iedereen voorzien was en van het zonnetje had genoten werd het tweede deel van de excursie voortgezet.
Als snel werden de neuzen de lucht in gestoken en werden de eerste stinkzwammen geroken en niet snel daarna ook gevonden. Nadat iedereen die het durfde had geroken aan de stinkzwam, pakte Joop Verburg een mes. Hiermee kon hij het zogenaamde duivels ei (begin van de stinkzwam) doormidden te snijden. Hierdoor kon je goed zien dat in het 'ei' een witte lijn loopt, wat uiteindelijk de zwam wordt. De rest van de bal is gevuld met een stinkend goedje wat door insecten wordt gegeten. Het plakkerige goedje (wat eigenlijk de sporen van de paddenstoel zijn) wordt op die manier verspreid zonder hulp van wind. Niet veel later kwamen we met z'n allen terug op de parkeerplaats waar we ook begonnen waren. We hebben het een leuke en leerzame ervaring gevonden en hebben precies 50 verschillende soorten gespot.

Groeten van familie Datema

Opvallende vondsten verder:
Donker hazenoor
Holsteelkluifzwam

Aandacht van de kinderen (foto Datema)

Jochem datema heeft iets gevonden en Joke kijkt mee

Daniel Datema met de rups van de schijnnonvlinder die hij ontdekte

Rups schijnnonvlinder op spar

Kleinste paddenstoel was Eikendopzwammetje op beukendopje

Grote stinkzwam

Verbazingwekkende stank van de Grote stinkzwam

Donker hazenoor