Presentatie over Zuid Amerika reis,

Blij dat ik gevolg had gegeven aan het uitnodigende ‘iedereen welkom’ van de NVZ afgelopen dinsdag 19 oktober in de Boerhoorn, wat een pracht presentatie! En dat vonden de aanwezige 50 anderen met mij zeer zeker ook.
In 2020 hadden Roelinda Alkema en Reinier Havinga al een korte impressie gegeven over hun reis naar Zuid-Amerika, gemaakt van het uiterste noorden, in Colombia, naar zuid, tot aan Kaap Hoorn toe. Vorig jaar kon de lezing helaas niet doorgaan. Gelukkig gaat, wat werkelijk mooi is nooit verloren, ook al niet met zulke pracht foto’s erbij! We hebben vooral intens genoten begint Roelinda te vertellen, later wisselt Reinier haar af, uiting gevend aan zijn ervaringen, door nieuwsgierigheid gedreven. Van elk van de zes landen die ze bezochten: Colombia, Ecuador, Peru, Bolivia, Argentinië en Chili wilden ze de hoofdstad zien, als ook iets van de beroemdste kunstenaar aldaar.
In 2018 hadden ze de stoute schoenen aangetrokken met een nu of nooit, want inmiddels 60-plussers. Voornamelijk om in een half jaar de Andes te voet te verkennen. Overnachten deden ze meestal in youth hostels, daar werd het nog wel eens gewaardeerd dat ze als een vader en moeder de vele jonge trekkers, zo lang van huis, konden bemoedigen. 10.000 km lang werd de reis, als het nodig was via bussen, een gehuurd busje en op het laatst nog met een boottocht op het Beaglekanaal. Ze ervoeren de bijzondere kleur- en geurbelevenissen die dit continent biedt. En natuurlijk de verse smaak van tropische vruchten.
Natuurreservaten ontdekken via gidsen was regelmatig nodig, ook voor de veiligheid. In het regenwoud in Colombia kwamen ze bij een indianennederzetting, waar nog op de traditionele manier geleefd wordt. Roelinda en Reinier spraken er even met de sjamaan. Elders kon dat niet, bang als de nog vrij levende indianen zijn voor ziektes door bacteriën en virussen.
Ook een vleugje van de pampus in Argentinië werd opgenomen in het programma. Zuid-Amerika heeft nog 25 werkzame vulkanen, geweldig mooie kratermeren en kent veel klimaatverschillen. En, je ziet de zon in het noorden schijnen! De hele zaal genoot van de schitterende, door Reinier gemaakte, foto’s van dieren, waaronder de indrukwekkende Condor, prachtplanten en mooie, soms gigantisch hoge bomen én van de bevolking, hoe hoger de hoed, hoe voornamer de Peruaan die ‘m draagt werd een leuk weetje. Toeristische gebieden werden zoveel mogelijk vermeden. In plaats daarvan werd de aandacht getrokken naar schitterende natuurverschijnselen, als geisers, gletsjers, fjorden, Nazcalijnen (via torens te zien) bergen, en de gigantische Colca Canyon, twee keer zo diep als de Grand Canyon in de VS. Ook maakten ze mooie doorwadingen in rivieren.
In deze culturen maken mensen zich minder druk: bij files verscheen een hangmat onder een vrachtwagen of werd er spontaan salsa gedanst. Daar tegenover staat dat armoede en afval helaas nog grote problemen zijn in dit werelddeel.
Op de goede afloop van hun avontuur heeft het stel samen tango geleerd.
’t Is zo’n ongelofelijke rijkdom ‘, laat Reinier ons nog enthousiast weten.
Voorzitter Joop bedankt hen heel hartelijk en prijst het stel ook speciaal voor hun aandacht voor de mensen en hun omstandigheden daar.

Emma van den Berg, Darp

Kratermeer