Excursie NVZ naar Engbertsdijksvenen,

Op Corona verantwoorde wijze in de ochtend aangekomen hebben we eerst de noordelijke helft van de venen verkend. Het weer houdt zich nog in, maar het belooft een prachtige dag te worden. We komen aan in een oud veengebied, onder handen genomen door SBB en onlangs veranderd in een mooi natuurgebied. Onze excursieleider Edwin is als adviseur betrokken geweest bij de ontwikkeling van dit gebied en weet er veel over te vertellen. We struikelen bijna over Tormentil, Adelaarsvaren, Eenarig wollegras, heel veel Adderwortel en nog veel meer planten die zich erg gelukkig voelen in dit venige gebied. Na een heerlijk meegebrachte lunch met een afsluitend ijsje (tractatie van de vereniging)  hervatten we de tocht in het zuidelijke deel, wat bosrijker en aansluitend aan het noordelijke deel. In het bosrijke deel veel Adderwortel en een divers aanbod van paddenstoelen, onder andere de Kostgangerboleet en de  Viltige maggizwam die sterk naar maggi ruikt. We komen aan bij de vennen aan de rand van het bos in de hoop de Noordse glazenmaker te vinden. We zagen verscheidene mannetjes rondvliegen en uiteindelijk vonden we zelfs een eileggend vrouwtje! Begrijpelijkerwijze was het gezelschap van 7 mensen hierdoor in uiterste extase. In dit gebied staat het o zo kleine en zeldzame Canadees hertshooi, waarvan we uiteindelijk een bloeiend exemplaar gevonden hebben! We zagen een Levendbarende hagedis, de prachtige veer van een uil (dubbelvertakt tot dons om geruisloos te kunnen vliegen).
Wat een mooi rustig gebied. De stilte valt als een deken om je heen en het zonnetje schijnt vanmiddag volop. We zagen een Snuitkeverwants die een rups leegzuigt terwijl bijna alle wantsensoorten van plantensappen leven. Nog een kleine opsomming van weelderigheid: Witte snavelbies, Stijve Ogentroost, Kleine en ronde zonnedauw, Blauwe glazenmaker, Houtpantserjuffer en nog veel meer. Concluderend kijken we terug op een mooie dag, een prachtig gebied, dat wel wat minder toegankelijk is. Er zijn enkele routes, die vrij lang zijn, een kilometer of 8, met weinig mogelijkheden tot doorsteken. We komen nog een actieve IVN-moeder met haar kindjes tegen, die naar huis gaan in de wetenschap dat ze een van de zeldzaamste bloempjes van Nederland hebben gezien (Canadees hertshooi). Enthousiast gaan we nog voor ons laatste faunistisch hoogtepunt: het everzwijn, die hier ook gespot is, maar helaas.... om 15.00 uur zit de mooie dag er op en hopen we deze bij een volgende gelegenheid te zien.

Joop bedankt Edwin voor de prachtie excursie, geleid door iemand die zo betrokken was bij de ontwikkeling van het gebied en wiens hand je kunt zien in vele landschapselementen die dankzij hem behouden zijn. Mooi op tijd vertrekken we weer heel tevreden naar huis.

Tineke Bos

Uitkijken naar het heringerichte gebied en Edwin de Weerd geeft uitleg

De zeldzame Noordse glazenmaker die eitjes legt in het veenmos

Snuitkeverschildwants die rups leegzuigt