Het Italiaanse Aostadal in Noordwest - Italië,

Op 15 februari jl. gaf Joop Verburg een dia avond over dit mooie dal. Hij was er 9 dagen met een vriend tevens medebestuurslid Carl Maurits. Er waren een kleine 40  mensen aanwezig. Het dal ligt geïsoleerd tussen de bergen met maar een weg er doorheen en dat maakte het wellicht zo rijk aan o.a planten en vlinders. En overal liet de Mont Blanc zich zien met zijn steile hellingen en de Gran Paradiso aan de andere kant en overal schilderachtige dorpjes. Door de beschutte ligging en de steile hellingen is de lucht schoon en er wordt geen gif gebruikt. Er werden in één week wel 100 soorten dagvlinders gezien zoals de Apollovlinder, verschillende parelmoervlinders, veel blauwtjes zoals het Adonisblauwtje, Dambordjes, allerlei dikkopjes en vuurvlinders en de Grote weerschijnvlinder en zo kan ik nog wel even doorgaan, aldus Joop. We kregen prachtige dia.s te zien van groepjes vlinders die dronken uit een plasje. De stenen hellingen zijn vaak heel droog, maar toch groeit er van alles tussen de  spleten door zoals bijv. vetkruidachtige planten; diverse soorten sedums en steenbreek die er toch nog vocht en mineralen uit kunnen halen en opslaan in hun bladeren. Daarnaast is ook nog een vijftigtal dagactieve nachtvlinders in die week gezien. Ook bijensoorten en andere insecten zijn er ook volop te vinden op en in deze veldbloemenzee. De variatie is eindeloos.
Met geboeide aandacht hebben we gekeken en gehoord hoe mooi het daar is! En hoe deze twee mannen genoten hebben. Hier zijn  wij  deelgenoot van geweest en wij hebben mee kunnen genieten!

Alma  Mulders

Bloemrijke weiden met Bolrapunzels