NVZ © 2011

Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Zaterdag 14 januari 2012 Zoeken naar eitjes van de Sleedoornpage.

Op zaterdag 14 januari verzamelen we om 13.00 uur bij de Vlindertuin om verder te zoeken naar eitjes van de Sleedoornpage in Zuidwolde. Bij de eerste zoektocht op 17 dec. j.l. zijn  al meer dan 30 eitjes gevonden wat voor Zuidwolde al een record is! (zie bij waarnemingen op deze site) De Sleedoornpage is een zeldzame vlindersoort die al vanaf 1998 in Zuidwolde bekend is als enige plek in Drenthe. Ieder jaar worden er slechts enkele vlinders gezien. Ieder die mee wil doen, is welkom. Het is handig om je warm te kleden en wanneer je dat hebt, een loep mee te nemen. Bij slecht weer (sneeuw, ijs) gaat het niet door –dan is er een reservedatum 21 januari 2012- Het is bij twijfel goed om vooraf even te bellen met 0528-373131.

Verslag Sleedoornpage-eitjes zoeken.

Op 14 januari 2012 de 2e zoektocht naar Sleedoornpage-eitjes. Met acht man zijn we deze prachtige zatermiddag op pad geweest met een dun zonnetje en een temperatuur van een graad of 7 en weinig wind. Kortom ideale omstandigheden om lekker buiten te zijn.
We hebben gezocht langs de Wethouder Klunderstraat en de Marsen en langs die laatste weg hebben we 2 eitjes gevonden.  Daarna zijn  we via Middelveen naar de Slagendijk gelopen. In Middelveen hebben we genoten van het Landschapspark met de Gagel die nog steeds geurt en bloeiend Knoopkruid en Gaspeldoorn (zie waarnemingen). Maar daar staan nauwelijks Sleedoorns en dus ook geen eitjes. Langs de Slagendijk werd dat anders. Daar vonden we in het westelijk deel waar we de vorige keer nog niet hadden gezocht nu 9 eitjes. In totaal vandaag  dus 11 eitjes. Opgeteld bij de oogst van de vorige keer zitten we dus nu boven de 40 eitjes en zo’n hoog aantal hebben we nog nooit gevonden. Dat laat zien dat er in Zuidwolde goede omstandigheden zijn en een goed gemeentelijk beheer is. De populatie lijkt zich goed te handhaven.

Tineke en Rob samen met Sicco Ens (Vlinderstichting) op zoek naar eitjes

Op zo’n mooie middag nodigen bankjes al helemaal uit.

In totaal deze winter meer dan 40 eitjes gevonden

<Terug naar Uitgevoerde activiteiten>