Werkgroep zoogdieren

Jonge vossen

Frits Kruizinga filmde op de mooie zomeravond van 1 juni twee spelende jonge Vossen bij hun burcht vlakbij Zuidwolde.

2017-06-07: Jonge vossen
2016-12-17: Aangereden das teruggeplaatst
2016-04-07: Activiteit bij dassenburcht

2014-05-01: Dassen op film

Wat doen we?
Inventariseren

Sinds de opening van de ecoducten het Stiggeltie en Suthwalda inventariseren leden van de Natuurvereniging welke dieren (niet alleen zoogdieren) gebruik maken van de oversteken. Met behulp van onder andere de camera’s die op het ecoduct staan, wordt bijgehouden welke grotere zoogdieren er voorkomen. De gegevens worden gebruikt voor onderzoek door onder andere de provincie.

Regionale werkgroep Das
Natuurvereniging Zuidwolde wil graag weten welke zoogdieren en hoeveel er in en rond het dorp leven. Reeën, Hazen, Konijnen, Steenmarters, Eekhoorns, Bunzings, Wezels en Hermelijnen en niet te vergeten de Dassen, maar ook allerlei kleiner grut als muizen, mollen en vleermuizen.
Wij zijn vertegenwoordigd in één regionale werkgroep voor de Das. Hero Moorlag is daarin onze contactpersoon. De werkwijze en de resultaten van de Dassenwerkgroep Zuid Drenthe zijn te vinden op https://ivn.nl/afdeling/hoogeveen/werkgroepen/werkgroep-dassen-zuid-drenthe

De werkgroep maakt ook filmpjes, bijvoorbeeld van Dassen die voorkomen in de waterwingebieden van Waterleiding Maatschappij Drenthe. Deze zijn te bekijken op de website www.wmd.nl

Hero Moorlag
tel.0528-266819
E-mail: hcamoorlag@hetnet.nl

Vraagbaak
We willen fungeren als een vraagbaak. Vragen rond het voorkomen van en problemen met allerlei zoogdiersoorten blijven nu vaak onbeantwoord. Wat doe je wanneer er een Steenmarter in de schuur zit? Wat doe je wanneer er een Das is doodgereden? Wat te doen met Konijnen op het kerkhof? Hoe moeten we staan tegenover de jacht? Wanneer kunnen we in Zuidwolde een Wild zwijn tegenkomen? Interessante en nuttige vragen, waar we graag meer aandacht aan besteden.

Hoe kun je waarnemingen melden?

Heb je een interessante waarneming van een zoogdier in Zuidwolde of directe omgeving of wil je ergens meer over weten? Maak er dan een foto van en stuur die op naar info@natuurverenigingzuidwolde.nl. We zullen het registreren, zonodig bekijken en je een reactie terug sturen. Ook komt het mogelijk onder ‘’waarnemingen’’ op deze website te staan.

Hoe kun je lid worden?

Er is nog geen echte werkgroep Zoogdieren, maar dat zou wel mooi zijn. Wie er aan mee wil werken, kan zich opgeven via info@natuurverenigingzuidwolde.nl.

Wie is de contactpersoon?
Jaap Vliegenthart
telefoonnummer: 0528-372253