Landschapsbrigade Zuidwolde (Werkgroep Landschapsbeheer)

Sinds 2018 is onder de vlag van de Natuurvereniging Zuidwolde een nieuwe werkgroep actief met de naam ‘Landschapsbrigade Zuidwolde’. De landschapsbrigade verricht in samenwerking met Het Drentse Landschap en Landschapsbeheer Drenthe kleine onderhoudswerkzaamheden in de natuur- en het landschap rondom Zuidwolde. Zo draagt de brigade bij aan het behoud van de natuur rondom Zuidwolde en daarnaast is het ook nog eens gezond en gezellig om met elkaar aan de slag te zijn in de natuur.

De vrijwilligersgroep is van september tot half maart elke woensdagochtend tussen 9.00 en 12.00 aan de slag. De activiteiten zijn gevarieerd, zoals het verwijderen van jonge boompjes van heidevelden, het dunnen in singels en bosranden en het opknappen van wandelpaden. Het beheerwerk vindt plaats op terrein van Het Drentse Landschap, de gemeente en terrein van particuliere grondeigenaren. Landschapsbeheer Drenthe biedt de brigade ondersteuning en zorgt voor gereedschap voor de vrijwilligers.

Zin om mee te helpen

Op dit moment bestaat de landschapsbrigade uit 5 enthousiaste vrijwilligers. Versterking is van harte welkom. Lijkt het u leuk om eens kennis te maken en mee te helpen in de brigade? Neem dan contact op met Bert Snippe voor aanmelding als lid van de brigade, de Natuurvereniging Zuidwolde en meer informatie:

Wie is de contactpersoon?
Coördinator Landschapsbrigade Zuidwolde
Bert Snippe
landschapsbeheer@natuurverenigingzuidwolde.nl

Afbeeldingsresultaat voor het drentse landschap

Landschapsbeheer Zuidwolde,

Vorig jaar is er een brigade vanuit de Natuurvereniging Zuidwolde gevormd op verzoek van Landschapsbeheer Drenthe om de heidevelden rondom Zuidwolde open te houden van opschot. We zijn toen begonnen op het eerste heideveld als je vanuit Overijssel over de N48 Drenthe binnen rijd, het heideveld in het Steenberger Oosterveld direct aan de N48. Dit terrein in van Stichting Het Drentsche Landschap. Er stonden toen veel dennen en berken tussen de heide pollen. Ze zijn toen door ons verwijderd en zijn toen verder gegaan naar achteren richting Alteveer.

Dit jaar zijn we na het broedseizoen opnieuw begonnen met het opschonen. We zijn gestart daar waar we vorig jaar ook zijn gestart. Er stond wel het nodige maar in een paar morgens hadden we het veld aan de N48 weer schoon. Wat ons wel opviel was dat de heide die daar vorig jaar nog overwoekerd was door de opslag nu veel vitaler was en meer uitgestoeld. Dit gaf ons een goed gevoel, we deden het dus niet voor niets. Ook de gebruikers van het terrein waren zeer geinteresseerd in onze vorderingen en wat we op ons brood hadden en kwamen regelmatig controleren op de voortgang.

Aangezien het terrein voor Stichting Het Drentsche Landschap is kunnen zijn ons ook verzoeken om bepaalde delen op te pakken zo ook het verzoek om aan de overkant van de N48 langs het zandpad richting N48 langs het ecoduct Suthwalda de zijkanten op te schonen wat nu ook is gebeurt zodat ook daar de heide zich beter kan ontwikkelen.

Ook kwam het verzoek om ten noorden van het grote heideveld langs de N48 en kleiner veld te nemen wat een paar meter verder het bos in ligt. Ter hoogte van de eerste oude parkeerplaats langs de N48. Inderdaad dit veld mocht echt wel opgeschoond worden.

De dennen stonden meters hoog en dicht op elkaar. Nu we daar een paar morgens bezig zijn geweest ziet het er heel anders uit.

Bijna alles wat er niet hoorde ligt plat of is al opgeruimd. Het kleinere spul moet nog weggeknipt worden en opgeruimd. Hier en daar moeten de randen van het bos nog wat terug gedrongen worden en dan is dit veld gereed voor volgend jaar en kan de heide zich ook hier ontwikkelen.

Vervolgens gaan we als brigade, als we hier gereed zijn, verder het veld in richting Alteveer. Eerst de plekken waar we vorig jaar zijn geweest om het bij te houden en vervolgens om nieuwe stukken aan te pakken. Het is een leuk werkje in de natuur voor de natuur en nu we ook nog resultaat zien geeft het nog meer energie. Iedere woensdagmorgen gaan we gewapend met beugelzaag, takkenschaar en schop op pad om ons werk te doen. Een ieder in zijn eigen tempo maar met veel plezier tussentijds een bammetje eten en een kop koffie drinken om te genieten van wat de natuur ons heeft te bieden en dat is heel veel als je er maar oog voor hebt. Als je het wat lijkt om ook mee te doen in deze enthousiaste club, je bent van harte welkom en meld je aan bij onze contactpersoon Bert Snippe zie onder Werkgroepen - Landschapsbeheer onze informatie pagina met zijn gegevens.

RM