Stand van zaken in de uilenwereld

Eind mei/begin juni gingen de leden van de uilenwerkgroep op pad om uilenkasten te controleren.
De resultaten:
We hebben 8 broedgevallen op 27 adressen. Hoewel de omstandigheden op veel plaatsen rond Zuidwolde uitstekend lijken, zijn alle territoria geconcentreerd ten zuidwesten van het dorp en in Fort en Veeningen. Er moeten nog een paar adressen bezocht worden om de uiltjes te ringen. We verwachten wel aan 20 jonge uiltjes te komen. Best een resultaat om tevreden mee te zijn.

Een paar opmerkelijke zaken.
Eerst de vervelende. Bij het vervangen van de kasten door martervrije exemplaren is op twee adressen een oude kast blijven hangen. Het blijkt dat de uilen dan de voorkeur geven aan de oude kast, die gemakkelijker toegankelijk is. Toen we met een groep kinderen maandagavond 1 juni bij zo'n oudere kast kwamen om de jongen te ringen, bleken ze verdwenen te zijn. We verdenken de Steenmarter.

Ook nog een leuk verhaal.
Ik werd gebeld dat er op een nieuw adres Steenuiltjes op de grond zaten. De mensen woonden er nog maar enkele maanden. Ze hoorden de uilen voortdurend, maar konden niet vinden waar ze zaten. Maandagavond bleek dat er in een ongebruikte kalverbox in een vervallen schuurtje vier uiltjes op de grond lagen. Mooi warm op elkaar gekropen met een paar dode muizen ernaast. Waarschijnlijk zijn ze op het dakbeschot van het schuurtje uitgebroed en door een gat omlaag gevallen. We hebben ze op de plaats waar ze lagen in een steenuilenkast gezet en het lijkt erop dat de ouders dat goed geaccepteerd hebben. Een tweede groep kinderen die het ringen van drie uiltjes op een adres in de buurt gezien hadden, hebben die vier uiltjes in de losse kast kunnen bewonderen. Al met al een interessant natuurgebeuren, waar veel kinderen van hebben genoten.

Kees Contant

Onderstaande foto's zijn gemaakt door Kees en Joop Verburg.

Jonge steenuiltjes in hun nieuwe onderkomen

Kinderen rond de kast

Jonge steenuil, te jong om al te ringen

Kees brengt de kast terug naar het kalverhok