Natuurwerkgroep Jeugd

Wie is de contactpersoon van de werkgroep?

René Veen,
tel. 0528-785420,

E-mail: veen01@hotmail.com

Doe mee met de Nestkastcontrole in 2018

Ga mee op avontuur…...en beleef de lente.? Ben jij ook een actieve natuurliefhebber en volg je de natuur niet alleen van achter je laptop? Geef je dan nu op voor de nestkastencontrole. Hier kun je de natuur van dichtbij beleven, voelen, horen en zien. Vanaf half april tot en met begin juni, een avond in de week. Kinderen in de leeftijd van groep 3 t/m 8 van de basisschool zijn van harte welkom. Voor meer informatie kun je ook kijken op de website van de Natuurvereniging. Opgave bij Rene Veen, veen01@hotmail.com, tel. 0528-785420

Groet, Rene

Doe mee met de Nestkastcontrole in 2018

Eindactiviteit nestkastrondes 2016
Verslag afsluiting nestkastroute 2015
Verslag afsluiting nestkastroutes 2014.

Kinderen nestkastroute bewonderen jonge uilen

Nestkastroute van start gegaan 2014

Begeleiders Nestkastcontrole gezocht

Gezellige drukte met nestkast timmeren Lees meer --->

Foto's jeugd werkgroep.

Wat doen we?

Nestkastjes controleren
We controleren nestkastjes op verschillende routes in of rondom Zuidwolde. Om de natuur van dichtbij te beleven, te voelen, te horen en te zien. Vanaf half april tot en met juni gaan we één avond in de week met een groep kinderen op pad.

Wie kunnen meedoen?
Kinderen van groep 4 t/m 8 van de basisschool zijn van harte welkom om mee te doen.Ouders kunnen ook meelopen om samen met hun kinderen ervaring op te doen. Misschien wil je na een tijdje zelf wel een groep begeleiden?

Wat ga je zien?
Elke route heeft ongeveer 20 nestkastjes. We kijken elke week wat er in de kastjes zit. In het begin zijn de nestkastjes nog leeg of alleen bedekt met een beetje mos. Maar met de weken zie je heel mooi hoe er een nest gebouwd wordt en daarna hoeveel eitjes er zijn gelegd. In de weken erna zie je de jongen opgroeien en op een gegeven moment zijn ze uitgevlogen.Vogels die broeden in de kastjes zijn onder andere:  koolmees, pimpelmees, bonte vliegenvanger, boomkruiper, spreeuw, specht en roodstaart.

Wat is er nog meer te doen?
We sluiten het nestkastjes controleren af in juni. Vaak gaan we dan nog een dagje weg met alle kinderen en begeleiders. En in de Kerstvakantie kun je een ochtend nestkastjes timmeren, pinda’s rijgen, vetbolletjes maken of uilenballen uitpluizen.

Hoe kun je je opgeven?

Lijkt het je leuk om mee te doen met deze activiteiten? Geef je dan op. Vul dit formulier in en stuur het in een e-mail met je naam en leeftijd naar René Veen: veen01@hotmail.com. Of stuur het per post naar: René Veen, Hoofdstraat 1, 7921AA  Zuidwolde.