Overige insecten (o.a. Wilde bijen) werkgroep

Wie is de contactpersoon van de werkgroep?

Joop Verburg,

tel. 06-38419852

E-mail: info@natuurverenigingzuidwolde.nl

Informatie over deze werkgroep zie onderaan deze pagina.

Hoi Natuurgenoten!

Gistermiddag bij de vijver tegenover het Struunhuus in Hoogeveen zag ik 7 rode heidelibellen (mannen) en 1 gele (vrouw). Ik kon van 2 een foto maken. Het bleken Zuidelijke heidelibellen te zijn, bevestigd door Waarneming en libellenkenner René Manger. Het gaat om een tot nog toe erg zeldzame soort. Hij heeft veel meer geel op de poten dan bv. de Bruinrode en de Steenrode heidelibel. Het snuitje is geelachtig en er zijn dunne zwarte streepjes op het borststuk. Volgens René Manger is er geen sprake van een invasie. Deze soort vliegt tussen de andere heidelibellen. Steeds meer Zuidelijke heidelibellen komen door klimaatverandering naar het noorden.  Voor mij is dit de 9e soort heidelibel, die ik ooit gezien heb.

Hero Moorlag