Smeren voor nachtvlinders

Nachtvlinders kun je lokken met licht, dat is bekend. Op die manier proberen we inzicht te krijgen in de verspreiding van nachtvlinders in Drenthe. Je kunt ook eenvoudig zelf naar nachtvlinders kijken. Dat werkt zo:

een mengsel van 1 deel stroop (een dikke stroop van in een beetje warm water opgeloste suiker kan ook), goedkope aardbeienjam, een overrijpe banaan en alles mixen met de staafmixer. Dan een scheut jenever of bessenjenever of likeur er bij. Even mengen en een half uur voor zonsondergang op wat bomen in de omgeving smeren.

Na een half uur kun je een paar uur langs de bomen gaan om met een zaklantaarn te kijken wat erop zit.

Op 7 augustus was ik bij Wolter Moorman. Toen zaten er op 9 bomen 13 verschillende soorten, waaronder de Hopsnuituil en Karmozijnrood weeskind.

Hero Moorlag deed het thuis nog anders. Hij heeft in enkele grote bloemen van potplanten een druppel honing gedaan. Als het donker is, komen gamma-uilen hiervan snoepen. Je kunt mooi het Griekse gammateken op de vleugels zien. Dat lijkt ook wel op een ouderwets pistool. Vandaar naast de naam Gamma-uil ook Pistooluiltje. Je kunt ook de lange roltong goed zien.

Zijn bedoeling was de Kolibrievlinder te lokken. Die kwam in zijn tuin op 5 augustus, maar hij heeft hem daarna niet meer gezien. Smeren kun je het hele jaar wel doen. Het heeft alleen zin wanneer de temperatuur boven de 10 á 12 graden is. De smeer kun je wekenlang bewaren en er af en toe gebruik van maken.

Veel plezier en laat mij graag het resultaat weten.

Joop Verburg

Gamma-uil