Nachtvlinderen met een val

Je kunt in het donker naar nachtvlinders kijken met een speciale lamp en laken. Je kunt nachtvlinders lokken met zoet smeersel op bomen en ze dan bekijken. Je kunt ook een val neerzetten. Dat is een lamp waarbij nachtvlinders die er op afkomen voor een groot deel in een val terecht komen tussen eierdozen om ze zo min mogelijk te beschadigen. Verschillende leden van de nachtvlinderwerkgroep hebben zo’n val. Theo Bakker zet met enige regelmaat de val in zijn eigen tuin in Ruinen neer. Die staat er dan de hele nacht en de volgende morgen kijkt hij wat er in zit. Het resultaat is uiterst wisselend. Soms maar enkele vlinders, soms enorm veel.

Op 6 april 2018 zette Theo de val neer en de volgende morgen keek hij zijn ogen uit: zo’n 350 vlinders zaten in de val: voornamelijk kleine-, tweestreep- en variabele voorjaarsuilen. 3 dennenuilen en 20 nunvlinders. Het is dan wel dringen in de eierdozen.

JV