Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Zweefvlieg

In de Vlindertuin maar ook op veel andere plaatsen zijn niet alleen vlinders en bijen maar ook veel zweefvliegen te zien. Er zijn tientallen soorten, de een nog mooier dan de ander. Omdat ze niet kunnen steken, maken veel zweefvliiegsoorten gebruik van mimicri: ze hebben daqn kleuren die op bijen en wespen lijken en schrikken zo vijanden af. Wanneer je daar wat meer naar kijkt, zie je soms dat boven een foeragerend vrouwtje continu een mannetje zweeft. Verplaatst het vrouwtje zich, dan verplaatst het mannetje zich mee. Soms tikt het mannetje het vrouwtje even aan en soms zie je meerdere mannetjes “ruzie” maken. Kortom, er valt veel te zien.  Ik heb daar enkele foto’s van gemaakt en bij het bekijken op de computer bleek dat op een van de foto’s het vrouwtje een vreemd uitsteeksel aan het achterlijf had. (zie de laatste foto!!) Bij nazoeken bleek dat te gaan om een uitsteeksel dat de vrouwtjes gebruiken om eitjes af te zetten en om ontlasting kwijt te raken. Leuk om bij puur toeval zoiets te fotograferen.

Klik op foto voor vergroting