Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Wilde Bijen

Bij de Vlindertuin staat sinds enkele maanden een bijenhotel. Kees Contant maakte de blokken van hout en steen met gaten er in en ook allerlei bundels van holle stengels. Zodra het beter weer werd waren er wilde bijen bij het hotel te zien. Toch was er nog geen activiteit te zien van bijen die stuifmeel naar binnenbrachten. Dat was de afgelopen dagen anders. Rond Koninginnedag gingen de bijen echt aan het werk. Ook in de demonstratiekastjes werden de eerste (kunststof!) pijpjes gebruikt. Mooi om te zien hoe bij een inspectie de bij eerst met de kop naar voren naar binnen gaat en wanneer alles past komt ze even naar buiten, draait zich om en gaat aan het werk: Stuifmeel aandragen, eitje leggen, dichtplamuren, stuifmeel naar binnen etc. etc.

Op de eerste foto is te zien hoe de metselbij naar binnen gaat. Op de tweede foto zie je de stuifmeel pakketjes met eitjes en op de derde foto is de bij bezig een eitje te leggen.

Klik op foto voor vergroting