Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Rietgors, Klapekster en Toppereend

Vandaag 21 maart was een prachtige dag. De zon straalde en de temperatuur liep op tot boven de 15 graden
Al vroeg waren Joop Verburg en Roel Smit op de Takkenhoogte. Allerlei vogels hebben we gezien. Opnieuw hebben we genoten van de zang van de Boomleeuweriken. Nu zagen en hoorden we ook de eerste keer de Boompiepers. Verder zongen de Rietgorzen en de Geelgorzen uitbundig, evenals de Heggenmus. We zagen en hoorden 3 soorten spechten: de Grote bonte specht, de Groene specht en ook de Zwarte specht die langs het Spookmeer vloog.  Hoogtepunt was de waarneming van een Klapekster, wat nog laat in het jaar is, want Klapeksters trekken in het voorjaar naar het noorden. Bij het Spookmeer zagen we behalve de Kuifeenden ook een soortgelijke eend maar met een soort brilletje. Je denkt dan natuurlijk aan een Brilduiker, maar die is veel witter. Het bleek een Topper (of Toppereend) te zijn. Ook dat was bijzonder want op waarneming.nl  zijn uit het hele land Toppers gemeld maar dit jaar in Drenthe nog niet één!

Klik op foto voor vergroting