Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Diverse mussen

20 januari 2013: In deze wintertijd met veel sneeuw en koude zijn de vogels met wat vogelvoer goed te helpen om de winter door te komen. Soorten als Vinken en Kepen, die normaal in de bossen verblijven, komen massaal naar de voedertafel. Tegelijk is het dan mogelijk om vanuit de huiskamer veel verschillende soorten te bewonderen. Je kunt dan ook kijken naar de verschillende soorten mussen.  Natuurlijk zijn er de Huismussen, die je altijd bij de huizen ziet en die bijna altijd hun voer op de grond zoeken. In deze tijd komen ook de Ringmussen bij huis. Ze zijn gemakkelijk te herkennen aan de zwarte oorvlek en aan de witte ring om de hals. Opvallend is dat deze mussensoort wel op de vetbollen gaat zitten. Tenslotte de Heggenmus: Die zul je altijd alleen zien. Het is een schuw vogeltje dat veel meer verwant is aan de Roodborst dan aan de mussen. Dat kun je goed zien aan de snavel die puntig is en gericht op het vangen van insecten en andere kleine bodemdiertjes. In deze tijd komt hij ook wel op het strooivoer af, maar altijd op de grond dichtbij de beschutting.

Klik op foto voor vergroting