Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Grote Spinnende Watertor.

Op het laken verscheen een enorme kever. Het betrof de Grote spinnende watertor, die even later weer het luchtruim koos. Dekschilden omhoog, vleugels uitklappen, poten intrekken en daar gaat ie….. Het leverde een spectaculair gezicht op voor alle aanwezigen.

De grote spinnende watertor is 5 centimeter lang en is de grootste in het water levende kever. De grote spinnende watertor komt in stilstaand permanent plantenrijk water voor in geheel Europa. De eieren worden afgezet in een door het vrouwtje gesponnen waterdicht nestkamertje onder water waaraan de naam spinnende watertor te danken is. Bijzonder is het menu van de soort; de larve voedt zich met alle diertjes die hij in zijn bek kan krijgen waaronder zelfs kleine salamanders en kikkers maar de volwassen kever is een planteneter. De wijze van ademhaling van deze kever is bijzonder, de antennes dienen als 'snorkel' zodat het dier kan ademen terwijl het lichaam onder water blijft.

mini grote spinnend mini grote spinnende

Klik op foto voor vergroting