Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Dennensnuitkever

Op een zonnige 29 augustus jongsleden heb ik wederom een wandeling van Hoogeveen naar Zuidwolde gemaakt.
En nabij camping de Entekoele bij de grote vijver heb ik 2 prachtige kevertjes ontdekt. 1 kevertje zat op het muurtje bij het stenen bankje en de andere op de prullenbak ernaast. Het bleken de “Grote Dennensnuitkevers (Hylobius abietis)” te zijn.
De dennensnuitkever wordt 8 tot 15 millimeter lang en leeft van het hout van naaldbomen, bij voorkeur de fijnspar of gewone spar (Picea abies) en de grove den (Pinus sylvestris). Soms worden ook wel andere naaldbomen aangevreten en zelfs loofbomen zijn niet veilig, maar dat komt zelden voor. De snuitkever kan schade aanbrengen in de bosbouw, met name aangeplante jonge bomen zijn kwetsbaar. De kever vreet het hout van de bomen kapot waardoor de boom soms gedeeltelijk ontschorst wordt en sterft. Bij veel keversoorten is het juist de larve die schadelijk is, hoewel de larve van de dennensnuitkever ook schors eet richt hij minder schade aan.

Klik op foto voor vergroting