Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Diverse nachtvlinders

Bij de nachtelijke zittingen aan het laken, komen ook talloze z.g. MICRO’s op het laken. Het gaat om een enorme groep van minivlinders die vaak heel lastig te determineren zijn, maar desondanks vaak prachtige kleuren en vormen hebben. Kijk eens naar de  Parelmoermot, die fantastische parelmoerkleuren heeft. Ook de andere soorten zijn prachtig en hebben bijzondere leefwijzen.

Bij het bekijken van de MICRO-nachtvlinders zag ik afgelopen woensdag bij de Vlindertuin ook twee soorten, waarvan de rupsen onder water leven. De rups van de Waterleliemot maakt eerst mijngangetjes in de steel van de Waterlelie of enkele andere waterplanten en eet daarvan. Later snijdt de rups een stukje blad af en plakt dat onder het waterlelieblad en kruipt daartussen. Hij eet dan van onder af aan het blad. Onderwaterrupsen dus! De vlinder is prachtig en haast nog mooier is de Egelskopmot die een soortgelijk leven leidt.

Klik op foto voor vergroting