Natuurvereniging Zuidwolde

wielewalen

Aardhommel

Vandaag (24 april 2012) was Joop Verburg in de tuin aan het werk en herschikte daar wat zwerfstenen. Ineens werd er een oud muizennest opengelegd en in dat muizennest lag iets wat wel op een paddenstoel leek. Even later kwam er een Aardhommel aanvliegen die  wanhopig zijn  nest probeerde te vinden. In het muizennest was een nest van een Aardhommel gebouwd met daarin een broodje van stuifmeel/nectar. Daarop worden eitjes gelegd en die worden uitgebroed. Er naast is een tonnetje te zien van was. Daarin glanst de honing. Die wordt gebruikt om aan de nodige energie te komen bij het broeden, zodat de temperatuur hoog genoeg blijft. Bij het bekijken van het broodje viel op dat het er zo bultig uitzag. Daarom is hij toch maar opengemaakt en dan zie je ineens dat het broodje vol zit met larven van de hommel. Je leest er wel eens over, maar wanneer je het in het echt ziet is het toch indrukwekkend.

Klik op foto voor vergroting