Houtsnip zit te zonnen

Arjen van den Hoek geniet  in de loop der jaren enorm van de vogels in de tuin bij zijn huis aan de Vogelkerslaan   Hij schrijft: "We hebben al veel verschillende vogels in de tuin gehad, dus de kans dat er nog eens een nieuwe soort bij komt, wordt steeds kleiner, maar gisteren was het toch weer raak met een Houtsnip. Meestal zie ik ze alleen wegvliegen als je ze verstoort. Deze zat te zonnen. Misschien probeerde hij een teveel aan parasieten kwijt te raken". Het is zeker bijzonder, want Houtsnippen kun je zien wanneer ze opvliegen wanneer je te dicht bij komt. Het lukt maar zelden om een gezonde Houtsnip te bekijken en te fotograferen. Dichtbij kun je ze alleen zien wanneer ze in de winter verkleumd in tuinen voedsel zoeken, of wanneer ze zoals veel andere vogels een keer tegen een raam gevlogen zijn.

JV

Pimpelmezen in bad

Wanneer je vogels een plezier wilt doen en jezelf ook, doe je er goed aan een kleine vijver in je tuin aan te leggen. Arjen van den Hoek (Vogelkerslaan Zuidwolde) schrijft: "We hadden  een nestje Pimpelmezen in de tuin. In het begin bleven ze de hele tijd bij elkaar en gingen ze met elkaar in bad. Nu zien we nog wel eens een enkele. Ze zijn nog steeds niet helemaal op kleur. Het kapje is nog steeds een beetje grijzig, in plaats van blauw."

JV