Jeneverbesroest

Op 25 april kwam mevrouw Wierbos van de Boslaan mij een tak van een Jeneverbes laten zien waarop veel paddenstoelachtige uitsteeksels te zien waren. Ik kende het niet en ben bij haar thuis wat foto's wezen maken van een indrukwekkende aantasting van het hout van de Jeneverbes. Dit soort paddenstoelen in deze tijd roept veel vragen op, maar na enig zoekwerk bleek het te gaan om een Jeneverbesroest. Eef Arnolds gaf bij navraag aan dat het gaat om de Meidoorn-jeneverbesroest. Roesten zijn met elkaar een aparte groep in het rijk van de schimmels. Zij hebben meerdere gastheren nodig. Bij de Meidoorn-jeneverbesroest  is de ene gastheer een Jeneverbes. De roest overwintert in verdikkingen van het hout en in het voorjaar worden vruchtlichamen gevormd met z.g. Telio-sporen. Die sporen kunnen terechtkomen op het blad van Meidoorns en Lijsterbes en daar opnieuw vruchtlichamen vormen waaruit de z.g. Aecia-sporen. Die vestigen zich weer op Jeneverbes en zo begint de cyclus weer opnieuw. Over het algemeen kunnen deze schimmels niet veel kwaad doen en we hoeven er dus niet veel aan te doen. Bijzonder is het wel om de jeneverbestakken vol met die oranje vruchtlichamen te zien

Joop Verburg