Groentje en geeltje

Frits Kruizinga stuur op 22 april een paar foto's van dagvlinders. De eerste was een foto van een knalgroene vlinder die heel mooi uitkomt op de gele brembloem waar hij op zit. Dat is natuurlijk een Groentje. Maar het is wel weer een heel vroege waarneming, zoals veel dit jaar erg vroeg. De vruchtbomen staan werkelijk 2 weken dan eerder in bloei en alles was prachtig maar het was door het bijzonder warme weer allemaal wel snel weer uitgebloeid. De 2e foto laat 3 Citroenvlinders zien; twee mannetjes en een vrouwtje dat wel erg dood lijkt. Frits vroeg zich af waarom die mannetjes daar toch nog bij kwamen. Ik veronderstel  dat het vrouwtje kort na de ontpopping aan haar einde is gekomen. Het vrouwtje produceert zolang er niet gepaard is een seksgeurstof (feromoon) dat door de mannetjes wordt geroken en waardoor ze op het vrouwtje blijven afkomen. Paren zit er in deze situatie niet in, dus die geur blijft lang hangen. Wel een bijzonder fenomeen

JV