Geelbuikschildpad

Hero Moorlag vertelt op 15 april dat hij opmerkzaam is gemaakt op een schildpad in het oude deel van de Hoogeveense vaart. Diverse mensen hebben de schildpad ontdekt bij de oude sluis in Trasselt. Vanmorgen zat hij daar te zonnen. Het is de Geelbuikschildpad, een moerasschildpad uit subtropisch Midden-Amerika. Het is een adult van 30 cm. Waarschijnlijk uitgezet door mensen die geen zin meer hadden het dier te verzorgen. RAVON (de landelijke organisatie die zich met reptielen en amfibieën bezig houdt) meldt, dat deze schildpadden niet meer mogen worden geïmporteerd. Nadat Hero het aan een aantal vrienden had gemaild kwamen er allerlei verhalen als reactie. Het blijkt dat deze schildpad al zeker een jaar of vijf daar gezien wordt. Diverse keren is geprobeerd om hem te vangen. Zelfs de dierenambulance is er op afgestuurd, maar ook zij konden hem niet krijgen. Ik zou zeggen: lekker laten zitten. Hij kan geen kwaad en iedereen die hem ziet: Geniet er van!

JV

foto Hero Moorlag