Citroenvlinders en Atalanta,

Het is een paar dagen mooi weer en overal voel je het voorjaar naderen. Dat geldt kennelijk ook voor dagvlinders, want de eerste vlinders laten zich zien. Op verschillende plekken (Geert Bakker aan de Tolweg, Hero Moorlag in Hoogeveen, bij ons in de tuin en in de Vlindertuin) vlogen de afgelopen dagen Citroenvlinders rond. De Citroenvlinders behoren tot de traditionele overwinteraars als vlinder. Ze verbergen zich op luwe plekken en maken voor de zekerheid een soort anti-vries om zich te wapenen tegen de vorst. Maar zodra het weer warmer wordt laten ze zich zien en fladderen vrolijk rond op zoek naar partners en naar nectar. Wat heel bijzonder is, is dat Karin Boer een foto stuurde van een Atalanta.  Ze fotografeerde deze vlinder op 16 februari in het Faliebergbos. De Atalanta was altijd een trekvlinder. Die gaat voor de winter terug naar het zuiden ( Frankrijk, Spanje)  en de nakomelingen komen dan in april mei weer bij ons terug. Door de klimaatveranderingen kunnen  steeds vaker Atalanta's in Nederland overwinteren. Maar het is voor het eerst dat ik zo vroeg een kennelijke overwinteraar in Zuidwolde zie. Heel mooie  waarneming en goed gefotografeerd.

Joop Verburg