Natuur in mijn tuin

Peter Kortekaas (Burg. Tonckensstraat Zuidwolde) stuurde foto's die hij maakte in zijn achtertuin. In een oude eik zit het nest van een Grote bonte specht. Hij hoort de jongen elke dag luid  piepen. Op de 2e foto staat links het mannetje (met rood petje) en rechts het vrouwtje. In een ander gat in dezelfde eik heeft een Spreeuw een nest. Hij schrijft verder: Onze eiken zijn voor het tweede jaar geteisterd door duizenden rupsen. Al het loof is weggevreten. Langzamerhand beginnen de bomen zich te herstellen. Door die rupsenplaag hebben we echter wel zeer veel nesten. Het is een tafeltje-dekje voor de vogels.  Vanmorgen voor het eerst een koekoek gehoord in ons bosje!! Heel verrassend.  Ook hebben we de eerste zwaluwen gehad boven onze vijver. Dagelijks baden er vele vogels op het 'strandje' van de vijver. Soms wel vijftien verschillende soorten per dag. Een vijver in de tuin is echt een enorme verrijking. Wat heerlijk om in je eigen tuin zoveel voor vogels te kunnen doen en er van te genieten

JV