Kleine wintervlinder, een bijzonder dier

De Kleine wintervlinder is een bijzonder beestje. Een spanner, wat je kunt zien aan de rups. Die heeft zich vanaf mei zo volgegeten aan eikenblad dat ze na de ontpopping in november nog zoveel reservevoedsel als vlinder hebben dat ze geen eten nodig hebben. dat is er ook bijna niet, dus dat komt goed uit. In november vliegen de mannetjes rondop zoek naar vrouwtjes. Dat is hun taak en ze vinden die omdat pas uitgeslopen vrouwtjes een specifieke seksgeur verspreiden die alleen voor de mannetjes van die soort onweerstaanbaar is. Hoogst merkwaardig is dat de vrouwtjes geen vleugels hebben. Ze kruipen na de ontpopping tegen de stam omhoog en worden door een mannetje bevrucht. Alle andere mannetjes komen te laat en kunnen bij deze vrouw niet meer terecht. Zij verliest haar seksgeur: uit met de pret! Daarna gaat zij haar eitjes leggen op de winterknoppen van de eik. Ik heb wel eens wat over dit verhaal gehoord, maar pas dit jaar heb ik van de Kleine wintervlinder de vrouwtjes gezien en kunnen fotograferen. In de Vlindertuin van Zuidwolde nog wel. Ik was er verrukt over om dat zo dichtbij te zien. Je kunt zelf in deze tijd ook kijken. Tientallen mannetjes van de Kleine wintervlinder op de eiken. Nu en dan één op de kop en kijk dan maar goed, want dan vindt er waarschijnlijk een paring plaats met een vleugelloos vrouwtje. Zomaar, in het openbaar. Het is een bijzonder dier.

Joop Verburg

Mannetje van de Kleine wintervlinder

bij tientallen zitten ze soms op de eikenstammen

Paring met een vleugelloos vrouwtje