Waterree

Begin november ging ik met kleinzoon Florian een paar uur naar de Takkenhoogte. Altijd mooi om er te komen en dubbel leuk om het samen te beleven. We vonden nog steeds libellen zoals de steenrode heidelibel en de Houtpantserjuffer en ook allerlei paddenstoelen zoals de Heideknotszwam, de Vaalpaarse schijnridder en de sterk naar kokos geurende Kokosmelkzwam. Florian was supertrots toen hij de Zandaardtong terugvond -een paddenstoel die buiten het kustgebied maar op 2 plekken in Nederland voorkomt- en ook zijn vondst van een prachtige groep Geelplaatgordijnzwammen maakte ons blij. We zagen vlak voor ons een Houtsnip opvliegen; ook al zo'n bijzondere ervaring. Ineens hoorden we zacht geplons. Twee Reeën staken over niet ver van de stuw bij de Reestverangende leiding. Het water is daar sterk verbreed dus ze moesten een behoorlijk stuk zwemmen. De achterste kon ik nog net een paar keer op de foto zetten. Best bijzonder zo'n zwemmende ree, die dankzij de glooiende oever moeiteloos aan de overkant uit het water kan komen.

Joop Verburg

Kokosmelkzwam